Webbanalys

Trafiken du inte vill ha på din webbplats

Målet för de flesta som arbetar med online marknadsföring är att öka trafiken till sin webbplats. Ju mer trafik desto bättre skulle nog många säga. Men de är inte riktigt sant i alla fall inte om man är seriös med sin webbanalys. Då kan nämligen viss trafik sabotera och vara uppenbart dålig. Jag pratar förstås om den hänvisningstrafik (refferal) som syns i Google Analytics och som är spam.

Trafiken du inte vill ha på din webbplats

Hänvisningstrafiken kan vara från alla möjliga olika adresser. Dessa kan generera allt från några få besökare till tusentals och kanske till och med ännu fler. Syftet med dem är egentligen ett riktigt dåligt marknadsförings knep, de vill nämligen att du skall klicka på länkarna och på så vis ledas in på deras webbplatser.

Hade de varit riktiga besökare hade ett uppsving på ett par tusen besök förmodligen varit positiv för de flesta. Men problemet är att detta inte är riktiga besökare, utan robotar som går in på din webbplats och lämnar ett avtryck i Google Analytics. Detta ger missvisande statistik och om man arbetar med analys och uppföljning i Google Analytics kan detta ställa till stora problem. T ex de ser ut som att du har mer trafik än vanligt men konverteringen är lägre än den brukar. Beslut som grundar på dessa ”besökare” kan bli väldigt felaktiga. Samt så leder ”besökarna” till att du inte har nån aning om hur din hemsida egentligen presterar. Men som tur är finns en lösning.

Hur tar man bort trafik som är spam?

Om du bestämt dig för att du vill bli av med den oönskade trafiken i Google Analytics så finns de två sätt som du kan göra detta på. Nedan går jag igenom ett av dem. Oroa dig inte, det är super enkelt.

Steg 1 är att aktivera ett spamfilter i Google Analytics

  1. Logga in i Google Analytics
  2. Välj ”Administratör” i den horisontella menyn överst på sidan
  3. Välj därefter ”Inställningar för vy”
  4. Därefter bockar du i checkboxen ”Uteslut alla träffar från kända botar och spindlar”

Google Analytics filtrerar nu bort alla kända botar och spindlar som är spam. De ”bra” spindlarna etc kommer fortfarande att ta sig igenom filtret, de gäller till exempel Googles egna spindlar som indexerar din webbsida i deras sökmotor.

Steg 2 är att skapa ett eget filter för att filtrera bort oönskad trafik

Detta är dock lite mer avancerat och inget jag tänkte gå igenom idag. Dock så brukar Google Analytics eget spamfilter vara gott nog för de flesta. Deras filter uppdateras kontinuerligt för förhindra så mycket spam som möjligt.

Hoppas du fått svar på dina frågor. Som vanligt är du varmt välkommen att komma med kommentarer, frågor eller funderingar i kommentarsfältet nedan.

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply